Om Sameiet indre vågen atrium

Som ny beboer i Sameiet Indre Vågen Atrium ønsker vi deg hjertelig velkommen. Sameiet vårt ble etablert i oktober 2013. Dette skrivet er laget for å presentere sameiet for deg og tar deg igjennom en del praktiske ting som er nyttig for nye beboere å vite. Det er derfor viktig at du dersom du selger eller leier ut din bolig, presenterer dette skrivet for de nye beboerne. En oppdatert versjon av skrivet vil til enhver tid være tilgjengelig på nettsiden til Sameiet Indre Vågen Atrium.
Oppdatert kontaktinformasjon til styret vil til enhver tid ligge tilgjengelig på kontaktside.
​
Sameiemøtet, styrende organ
Sameiets øverste organ er Årsmøtet som blir avholdt hvert år tidlig på vårparten, hvor hver eierseksjon har en stemme. Det oppfordres sterkt til at alle seksjonseiere er representert på dette møtet. Sameiemøtet velger Styret etter gjeldende vedtekter for sameiet.
​
Forretningsfører
Sameiet sin forretningsfører er BATE byggelag som kan nås på tlf.: 51849500 eller epost: post@bate.no.
Felleskostnader
Styret i sameiet jobber hele tiden for at fellesutgiftene i sameiet skal være så lave som mulig. Vær derfor vennlig å behandle dører, heis og fellesområdene generelt på en forsiktig og fin måte for å unngå unødvendig slitasje. Dette gjelder spesielt ved flytting inn og ut av leiligheter. Gi også raskt beskjed til styret dersom du oppdager slitasje eller svikt hvor vi kan spare penger ved å forebygge og være raskt ute med feilrettende tiltak.
Fellesutgiftene skal betales periodisk til sameiet, via vår forretningsfører. Her tilbys avtalegiro/eFaktura for å gjøre det enklest mulig.
​
I felleskostnadene inngår blant annet:
-
Kommunale avgifter (vann, avløp og renovasjon)
-
Heisvedlikehold
-
Forretningsførerhonorar, og revisjon
-
Vaktmestertjenester (for fellesarealene)
-
Renhold (for fellesarealene)
-
Rørlegger (for fellesanlegg)
-
Strøm (for fellesarealene)
-
m.m.
Det faktureres månedlig for TV-pakken fra Altibox og 200 Mbs internett.
​
Utgifter til andel av oppvarming av fellesarealer og eget forbruk av fjernvarme betales inn a-konto (og avregnes årlig) på samme faktura som felleskostnadene.
Salg/Utleie av leilighet
Forretningsfører og Styret må til enhver tid ha nøyaktig oversikt over eierskap, se Sameiets vedtekter, § 5. Vi ber derfor alle seksjonseiere om å melde fra ved salg til Bate.
Ved utleie skal styret informeres skriftlig, det gjøres ved å legge inn informasjon på Min side hos Bate . I de tilfellene hvor leiligheten leies ut til et firma, eller andre som i henhold til leieavtalen vil ha rett til fremleie, må vi ha informasjon om hvem som er den egentlige beboer av leiligheten. Vi ber om at en bestemmelse om informasjon til Styret om hvem som er den egentlige beboer av leiligheten, samt ordensreglene, tas inn i leiekontrakten. Det er svært viktig at styret til en hver tid har oppdatert informasjon om hvem som bor i leilighetene.
​
Du informerer om endring i utleieforhold her.
Lading av el-bil
Flere beboere har kjøpt seg el-bil, og ønsker å lade bilen på egen parkeringsplass.
​
For å ivareta brannsikkerheten er det et par ting som må være på plass. De vanlige stikkontaktene skal IKKE brukes til lading av el-biler. Kun ladestasjoner skal benyttes.
​
For at sameiet skal kunne ha oversikt og system på hva som blir installert, skal sameiets elektriker brukes. Det er Solland elektro som setter opp utstyr for lading av el-bil i sameiet, kontakt: post@solland.no eller 51 85 82 00. Siste tilbud sameiet har fått, finner du her.
Ved bestilling hos Solland, må du også sende kopi til sameiet: info@indrevaagenatrium.no
​​
Vi må holde oss innenfor kapasiteten til fellesanlegget. Lading er derfor begrenset til 10 A eller 2,3 kW på hver lader. Det bidrar til at vi kan slippe å investere i effektstyring. Nettleien øker også kraftig når det er høyt forbruk i løpet av en time.
​
Dagens løsning kan gi ca. 55 kWh pr bil i løpet av ett døgn. Det dekker nok de fleste seksjonseieres behov. ​
​
Pris for dekning av strøm var fram til utgangen av august 2022 kr 200,- + adm.gebyr (kr 25,-) pr ladepunkt pr måned​ Lading av el-bil vil fra og med september 2022 bli avregnet etter forbruk. Kr 200 pr måned vil nå bli betraktet som et a-kontobeløp som vil bli fratrukket i avregningen som vil bli gjort rundt årsskiftet. Avregning av el-bil vil bli gjort samtidig med avregning av fjernvarme. Det kan fortsatt påløpe et administrasjonsbeløp kr 25,- pr måned. Styret kan endre kostnadsberegning ved behov.
Fellesområdene
Fellesområdene (garasje, ganger, trappeoppgang, heis, m.m. rengjøres ved faste intervall. Det gjør sameiet hyggeligere for alle om man er med å bidra til at det er ryddig og rent. Alle blir glad om du er med å gjøre sameiet litt finere!
​
Bruk av strøm i fellesområdene
Det til strøm tilgjengelig i enkelte deler av fellesområdene. Disse skal brukes til strømbehov som må løses i garasjen eller i andre fellesområder, som eksempelvis støvsuging av bil, bod eller lignende. Det tillates lading av elektrisk rullestol. Lading av batteri til el-sykkel, eller andre avtakbare batterier lades i leilighet. For lading av el-bil vises det til forrige punkt. For annen bruk, kan spørsmål rettes styret.
Terrasse og solskjerming
Innglasset terrasse/vinterstue
Sameiet hadde valgt Stavanger Glassystemer AS som leverandør av glass og løsning for å lage vinterstue og innglassing. Selskapet har sluttet å levere nye innglassinger. For tiden leverer Target Consulting, Trappeteknikk og Farstad Profilsystemer innglassing. Alle endringer på fasade skal i henhold til sameiets vedtekter søkes om. Ingen skal foreta bygningsmessige endringer uten tillatelse fra styret.
Innglasset terrasse er fortsatt å anse som uteområde og faller inn under ordensreglene sitt punkt om bruk av balkong. Dette gjelder både hva som er lov i forhold til bruk og møblering. Se vedtektene for mer informasjon, og ta kontakt med styret om du har spørsmål.
19.2.2022: Stavanger Glassystemer AS tel. 40504001 skal fortsatt kunne hjelpe med reklamasjoner og reparasjoner på eksisterende innglassing.
​
Solskjerming
Solskjerming utover persienner eller gardiner anses som fasadeendring. Dersom du ønsker solskjerming må dette følge spesifikasjonene under. Spør styret dersom du er usikker på hvilke regler som gjelder.
​
Styret i Sameiet indre Vågen atrium har inngått avtale med T. Aasen Solskjerming AS med følgende spesifikasjoner:
​
Utvendig Zip Screen til fasade.
ROMA tysk produsert Zip Screen med firkantet kasse og skinner. Kasettfarge tilpasset vindu. Screenduk Sergè 600 farge 1010 koks. Dette er en screen som tåler 25 m/s og trenger ingen vindføler.
​
Innvendig for balkonger
Type toppoint 5000, duk: Screen 3%, farge: 300305 grå
​
Viktig og god praksis er at rullegardinene blir rullet opp når det ikke er sol og når balkong ikke blir benyttet.
Det er nå ikke tillatt å montere rullegardiner på kortsidene av balkongene.
​
Dersom dette er av interesse, ta kontakt med
T. Aasen Solskjerming AS
Forusparken 28
Tlf 51859900 Alf eller Grete for avtale.
​
Balkongen, inkludert innglassing, er å anse som uteområde.
Ringeklokke, postkasse og nøkler
Ringeklokke/porttelefon
Dersom du ønsker å skifte navn på porttelefonen, tar du kontakt med vaktmester. For andre spørsmål eller problemer med porttelefonen kan også vaktmester kontaktes.
Nøkler
Sameiet har et eget nøkkelsystem hvor alle leilighetene inngår. Sameiet har ingen universalnøkkel. Å kopiere opp nøkler til leilighetene er derfor ikke mulig å gjøre uten at man går via forretningsfører, BATE, som er ansvarlig rekvirent ovenfor nøkkelprodusent.
​
Postkasse/postkasseskilt
Nøkkelen du skal bruke til postkassen er den samme som nøkkelen til leiligheten du bor i. Ønsker du nytt navneskilt til postkassen, se informasjonen på innsiden av døren til postkassen.
Oppslagstavler
I hvert trapperom er det oppslagstavle ved postkassene. Denne kan fritt brukes av alle beboerne. Vennligst hjelp til med å holde denne ryddig og fin ved å ta ned foreldete oppslag.
Vann og strøm
Avlesing av forbrukt varmt tappevann og forbrukt vannbåren varme gjøres automatisk via fjernavlesere. Forbruk faktureres en gang i året.
Strøm leses automatisk av netteier Lnett. Strøm til leilighetene er ikke en del av sameiets avtaler.
Parkering
Parkering skal skje på den parkeringsplassen som tilhører din leilighet. Utenfor blokkene finnes det offentlige parkeringsplasser.
​
GAPO AS er vår servicepartner på garasjeport. Dersom du har mistet portåpner, så kontakter du disse direkte.
Vedlikehold og renhold
Avfallshåndtering/ søppelnedkast
Avfall skal sorteres etter gjeldene regler gitt fra kommunen. På vestsiden av blokk K5 er det plassert avfallsnedfall som betjenes ved hjelp av en elektronisk nøkkel. Dersom du mister denne nøkkelen, kan ny kjøpes på Sandnes kommunes servicekontor.
Henting av grovavfall som møbler, kan bestilles hos hentavfall.no
​
Vedlikehold
Alt vedlikehold av fasader, beplantning, tekniske anlegg og andre fellesareal besørges av Styret. Nødvendig vedlikehold vil bli diskutert på sameiemøtet og inkludert i årlig budsjett.
Vedlikehold innen hver enkelt leilighet er den enkelte eiers ansvar. Hver leilighet har fått utdelt en FDV-mappe som inneholder beskrivelse av det utstyr som er levert og hvilke vedlikeholdsintervaller som er anbefalt. Her vil vi likevel minne om å kontrollere/etterfylle brannslukningsapparatene.
​
Renhold
Sameiet har leid inn Montasjelaget AS til renhold av Sameiets fellesarealer både ute og inne. Disse fellesområdene består hovedsakelig av mellomgangen utenfor leilighetene, trapperom, garasjeanlegg og et mindre område rundt bygningene. Klager på renhold kan rettes til styreleder. Videre oppfordres alle beboere om å hjelpe til å holde disse områdene rene og pene. Slitasje og tilgrising utover det normale vil den aktuelle beboer eller leilighetseier bli holdt ansvarlig for.
Heis
Gi alltid beskjed om heisen ikke fungerer. Vi har personer i bygningene som er helt avhengige av heis for å komme seg ut og inn til leilighetene. Derfor er det ytterst viktig at styret eller vaktmesteren får beskjed om problemer så fort som mulig. Alarmknappen inne i heisen skal ikke benyttes til å melde feil på heis, den skal kun brukes i nødssituasjoner.
Riktig bruk av heisene er viktig for å unngå unødvendig høye vedlikeholdskostnader. Det viktigste er at du ikke tvinger eller holder heisdøren åpen med makt. Dersom du har behov for å holde døren åpen, skal dette gjøres ved å blokkere for sensorene som registrerer om noe er til hinder for lukking av døren. Bruk for eksempel en ”post-it” lapp eller liknende. Dersom du holder døren åpen ved hjelp av makt, ødelegges dørens lukkemekanisme raskt.
Ved feil på heis, gi beskjed til vaktmesteren.
Produkter fra Lyse
Internett
Det er lagt inn fiberoptikk i bygningene. Sameiet har avtale med Lyse/altibox for internett med hastighet 200 Mbs. For ytterligere spørsmål knyttet til internett vennligst kontakt Lyse sin kundetelefon 51 90 80 90 eller gå inn på www.lyse.no.
TV
Sameiet har en egen avtale med Lyse om levering av "Altibox Flex M". Denne betales som en del av fellesutgiftene og blir fakturert hver leilighet sammen med andre felleskostnader. De seksjonseiere som ønsker et utvidet TV tilbud, kan bestille hvilken som helst tilleggspakke som Lyse leverer, for eksempel filmpakke, sportspakke, HD pakke eller annet. Se også oversikt på Lyses hjemmesider. For spørsmål knyttet til bruk av selve TV- løsningen kan Lyse kontaktes.
​
Parabol
Det er ikke anledning til å montere parabolantenner på bygningene. Beboerne henvises til Lyse for å få dekket sitt behov for TV-kanaler. Dette for å sikre at bygningenes fasade ikke ødelegges av paraboler.
Strøm
Hver leilighet har en egen måler for forbruk av strøm. Denne avleses automatisk. Seksjonseier må selv velge leverandør av strøm.
Telefon
Lyse kan også levere tlefon til leilighetene. For ytterligere spørsmål om denne tjenesten kontakt Lyse på telefon 51 90 80 90 eller gå inn på www.lyse.no.
Forsikring
Selve bygningene og sameiets fellesarealer og utstyr som er felleseie, er brannforsikret hos Gjensidige, polisenummer: 89619295. Dermed er selve leiligheten din også forsikret her. Alt fastmontert utstyr betraktes som en del av leiligheten og er derfor dekket av sameiets huseierforsikring. Innglassing er også dekket. Den generelle egenandel er kr 12.000.
Innbo må den enkelte beboer forsikre selv.